(fot. pixabay)
Jak co roku załogi MPO Warszawa realizują odbiór bożonarodzeniowych choinek. Drzewka w stolicy wywożone będą zgodnie z harmonogramem odbioru odpadów zielonych.
W odróżnieniu od lat ubiegłych, kiedy choinki wywożone były w ramach odpadów wielkogabarytowych, tegoroczne drzewka załogi MPO Warszawa zabiorą wraz z pozostałymi odpadami zielonymi. Choinkę, pozbawioną ozdób, opakowań, ziemi i donic, należy zostawić w kontenerze oznaczonym napisem „zielone” lub w wyznaczonym przez administratora nieruchomości miejscu gromadzenia tych odpadów (odbiór zgodnie z harmonogramem dla odpadów zielonych).
Alternatywnym rozwiązaniem są Punkty Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK), do których można osobiście dostarczyć poświąteczne drzewka.
Jak prawidłowo wyrzucać odpady zielone?
Odpady zielone zaleca się zbierać w miejscu gromadzenia odpadów nie wcześniej niż 24 godziny przed wyznaczonym terminem odbioru. Należy również umieszczać je w 60-litrowych workach z folii polietylowej LDPE lub równoważnego materiału o grubości zapewniającej odporność na rozerwanie, bez dodatku kadmu, ołowiu i innych pierwiastków szkodliwych dla środowiska. Worki powinny również być przezroczyste lub półprzezroczyste, odporne na działanie promieni UV, niskich temperatur oraz środków chemicznych.
Ważne jest również to, aby przed wystawieniem mieszkańcy i administratorzy nieruchomości zadbali o odpowiednie rozdrobnienie gałęzi. Choć odpady zielone odbierane są w workach, to MPO stara się wspierać mieszkańców, dopuszczając przygotowanie gałęzi w powiązanych pryzmach o maksymalnej długości 120 cm.
Rozbudowywany i modernizowany Zakład Unieszkodliwiania Stałych Odpadów Komunalnych na Targówku pnie się w górę. Po październikowym wmurowaniu aktu erekcyjnego przyszedł czas na kolejny kluczowy moment dla całej inwestycji. 21 grudnia na placu budowy odbył się montaż walczaków, 15-tonowych zbiorników, które będą "sercem" powstającej instalacji.
Każdy z tzw. walczaków, czyli cylindrycznych zbiorników, ma 8,7 m długości i 1,7 m średnicy. Całkowita pojemność jednego takiego zbiornika to 17 tys. litrów. Walczak to urządzenie, w którym para oddzielana jest od wody, a następnie kierowana na turbinę, napędzającą produkcję energii elektrycznej i ciepła.
- MPO Warszawa, jako inwestor, wspiera wszelkie działania wykonawcy. Zależy nam na tym, aby doprowadzić do jak najszybszej rozbudowy i modernizacji ZUSOKU, a w efekcie ustabilizować warszawiakom opłaty za zagospodarowanie odpadów komunalnych. Prowadząc inwestycję, kierujemy się ekonomią, ale niemniej ważne są dla nas wysokie standardy środowiskowe. Bardzo istotne jest również to, iż dzięki rozbudowie i modernizacji instalacji do mieszkańców trafi energia elektryczna i cieplna - mówi Zdzisław Gawlik, Prezes Zarządu MPO Warszawa.
- Posadowienie walczaka ma ogromne znaczenie, ponieważ w ramach projektu został wyniesiony najcięższy element na najwyższy poziom obszaru kotła. Jest to kluczowe dla naszego projektu - mówi Kyuwon Tony Kang, dyrektor projektu z POSCO E&C.
Podczas oficjalnej części wydarzenia odbył się chrzest walczaków. Zostały im nadane imiona "Wars" oraz "Sawa".
Informacja o realizowanej strategii podatkowej przez Miejskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania m.st. Warszawie spółka z ograniczoną odpowiedzialnością za rok podatkowy 2021. Niniejsza informacja stanowi realizację obowiązku, o którym mowa w art. 27c ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2022 r., poz. 2587 ze zm.).
I. Zarządzanie obowiązkami podatkowymi
1.1. Spółka jest podatnikiem:
podatku dochodowego od osób prawnych,
podatku od towarów i usług,
podatku akcyzowego,
podatku od nieruchomości.
1.2. Podatnik sporządził i posiada Strategię Podatkową. Podstawowymi zasadami, którymi kieruje się Podatnik w realizacji obowiązków podatkowych są:
uczciwość oraz rzetelność,
zapewnienie zgodności działań gospodarczych z prawem podatkowym („compliance”),
składanie deklaracji w wyznaczonym czasie,
płacenie wszystkich należnych podatków w terminie,
nieangażowanie się w agresywne planowanie podatkowe oraz unikanie opodatkowania niepoparte celami biznesowymi.
1.3. Polityka Podatnika zakłada przestrzeganie wszystkich stosownych przepisów prawa, zasad, regulacji, wymogów w zakresie sprawozdawczości i ujawniania informacji oraz terminowe uiszczanie podatków we właściwej wysokości na rzecz właściwych organów podatkowych.
1.4. Podatnik na bieżąco ocenia ryzyko podatkowe oraz jego potencjalny wpływ na Podatnika, jeśli ryzyko stanie się ostateczne. Akceptowalny poziom ryzyka podatkowego, które Podatnik jest gotowy podjąć, jest związany z celami biznesowymi oraz ryzykiem biznesowym. Podatnik ma niski apetyt na ryzyko podatkowe. Podatnik przyjmuje konserwatywne podejście do ryzyka podatkowego i aktywnie dąży do identyfikacji, oceny, monitorowania i zarządzania tym ryzykiem.
1.5. Planowanie podatkowe u Podatnika wyznacza bieżąca działalność gospodarcza z uwzględnieniem dynamicznych zmian w krajowym prawie podatkowym. Podatnik dąży do zapewnienia, że wszelkie struktury i transakcje są realizowane w celu wspierania strategii biznesowej a wszystkie decyzje mają uzasadnienie rynkowe i są zgodne z prawem.
1.6. Podatnik działa w sposób transparentny podatkowo i we współpracy z organami podatkowymi dąży do uniknięcia sporów. Udostępnia na żądanie organów podatkowych do wglądu procedury dotyczące przestrzegania przepisów podatkowych oraz ewidencje, rejestry i inne dokumenty wymagane przez przepisy prawa powszechnie obowiązującego.
1.7. W celu zarządzania ryzykiem podatkowym u Podatnika obowiązują następujące procedury:
wewnętrzna procedura obieg i kontroli dokumentów księgowych, określająca jednolite zasady i tryb wykonywania czynności związanych z przyjmowaniem, ewidencjonowaniem, sprawdzaniem i księgowaniem dowodów księgowych,
wewnętrzna procedura w sprawie wystawiania faktur, określającą również tryb postępowania komórek organizacyjnych w zakresie ewidencji faktur, dokumentów obciążeniowych i wysyłki,
wewnętrzna procedura w zakresie przeciwdziałania niewywiązywaniu się z obowiązku przekazywania informacji o schematach podatkowych.
1.8. Podatnik nie jest stroną umowy o współdziałaniu ani nie bierze udziału w innych dobrowolnych formach współpracy z organami Krajowej Administracji Skarbowej.
1.9. Funkcja podatkowa u Podatnika opiera się na współpracy między:
komórkami operacyjnymi (komórki realizacja usług i produkcji),
komórkami wsparcia biznesu (m.in. komórki ds. rozliczeń oraz finansów),
komórkami sztabowymi (komórki nadzoru i rozwoju),
komórkami zaplecza (komórki pomocnicze).
1.10. Funkcja podatkowa powiązana jest u Podatnika z procesem sprzedaży oraz zakupu. Udział danego pracownika Podatnika w funkcji podatkowej wyznacza rodzaj stanowiska oraz zakres obowiązków ustalony w umowie pracy lub innym dokumencie wewnętrznym.
1.11. Zarząd Spółki jest odpowiedzialny za zidentyfikowanie oraz zarządzenia ryzykiem podatkowym. Zarząd Spółki ponosi odpowiedzialność w zakresie określonym przez ustawę z dnia 10 września 1999 r. – Kodeks karny skarbowy oraz ustawę z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa. Podstawą naliczania podatków i zapłaty podatków są informacje oraz dokumenty przygotowane przez merytoryczne komórki organizacyjne. Podatnik wdraża odpowiednie środki umożliwiające sporządzenie deklaracji podatkowych na odpowiednim poziomie pewności.
1.13. Podatnik nie outsourcuje zadań z zakresu funkcji podatkowej.
II. Realizacja obowiązków z zakresu MDR („The Mandatory Disclosure Rules”)
W 2021 r. Podatnik nie składał informacji do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej o schematach podatkowych, o których mowa w art. 86a § 1 pkt 10 Ordynacji podatkowej.
III. Informacja o transakcjach z podmiotami powiązanymi oraz o działaniach restrukturyzacyjnych
3.1. W 2021 r. Podatnik nie zawierał transakcjach z podmiotami powiązanymi, których wartość przekracza 5% sumy bilansowej aktywów w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ustalonych na podstawie ostatniego zatwierdzonego sprawozdania finansowego Podatnika, w tym z podmiotami niebędącymi rezydentami podatkowymi Rzeczypospolitej Polskiej.
IV. Informacja o złożonych wnioskach
W 2021 r. Podatnik nie składał wniosków o wydanie:
a) interpretacji przepisów prawa podatkowego, o której mowa w art. 14b Ordynacji podatkowej,
b) wiążącej informacji stawkowej, o której mowa w art. 42a ustawy o podatku od towarów i usług,
W 2021 r. Podatnik nie składał wniosków o wydanie:
c) ogólnej interpretacji podatkowej, o której mowa w art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej,
d) wiążącej informacji akcyzowej, o której mowa w art. 7d ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym.
V. Informacja o rozliczeniach podatkowych na terytoriach lub krajach stosujący szkodliwą konkurencję podatkową
Podatnik nie nawiązuje relacji biznesowych z podmiotami mającymi swoją siedzibę na terytoriach lub w krajach stosujących szkodliwą konkurencję podatkową, ani nie zawiera transakcji z podmiotami, których rzeczywisty właściciel ma miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową.