(fot.pixabay)
Szkło jest, obok tworzywa sztucznego, najpowszechniej stosowanym materiałem opakowaniowym. To materiał trwały, który może być przetwarzany wielokrotnie – i to bez pogorszenia jego parametrów jakościowych. Tylko w 2021 roku załogi MPO Warszawa odebrały ponad 12 tys. ton odpadów z tej frakcji. Jak w praktyce wygląda proces recyklingu odpadów wyrzucanych do zielonego pojemnika?
W 2021 roku MPO odebrało od mieszkańców Warszawy 12 300 ton odpadów z frakcji szkło. Rok wcześniej było podobnie – niemal 11 900 ton zawartości zielonych pojemników.
Dlaczego warto inwestować w recykling szkła?
Przetworzone szkło nie traci na jakości. Wciąż jest niezmiennie wytrzymałe i zachowuje wszystkie swoje pierwotne właściwości. Z każdej tony szkła, odzyskanej dzięki prawidłowej segregowaniu odpadów, uzyskuje się oszczędność jednej tony piasku kwarcowego, który jest surowcem niezbędnym, by szkło produkować. Warto też pamiętać, że stłuczka szklana (powstająca z odpadów wyrzucanych do zielonych pojemników) topi się w niższej temperaturze. W efekcie podczas produkowania szkła z recyklatu zużywa się mniej energii i wody.
Proces recyklingu szkła
Recykling szkła to rozbudowany, wielopoziomowy proces, który rozpoczyna się od selektywnej zbiórki odpadów szklanych. Butelki i słoiki muszą być posegregowane ze względu na kolor. Selekcja szkła jest realizowana przy wykorzystaniu separatorów elektrooptycznych. Poza tym niezwykle istotne jest ich dokładnie umycie oraz usunięcie nalepek, etykiet, resztek kleju, metalowych kapsli czy wieczek. Dzięki technologii recyklingu szkła możliwe jest oczyszczanie odpadów, a także usuwanie resztek organicznych w płuczkach wodnych. Oczyszczone i wyselekcjonowane szkło jest wstępnie kruszone. Następnie przechodzi magnetyczną segregację, która umożliwia usunięcie mniejszych zanieczyszczeń z drewna, papieru, folii oraz zanieczyszczeń metalowych.
Kolejnym etapem recyklingu szkła jest rozdrobnienie stłuczki na kawałki o wymiarach do 35 mm. Tak rozdrobnioną masę kolejny raz poddaje się selekcjonowaniu w poszukiwaniu drobnych zanieczyszczeń oraz stłuczki szklanej o innej barwie. Niezwykle ważne jest, aby usunąć zwłaszcza zanieczyszczenia piaskiem, które mogą znacząco wpłynąć na strukturę wytopionego szkła. Technologiczny proces recyklingu szkła kończy przetapianie stłuczki na masę szklaną.
(fot. P. Dąbrowski)
Rośnie liczba miejsc, w których mieszkańcy Warszawy mogą oddać zużyte sprzęty elektryczne i elektroniczne (ZSEE). W mieście pojawiło się kilkadziesiąt kontenerów na mniejsze odpady tego typu. Docelowo ma być ich trzysta.
Charakterystyczne zielone kontenery na elektroodpady pojawiły się w kilkunastu warszawskich dzielnicach. Mieszkańcy mogą na razie skorzystać z 50 takich pojemników, ale docelowo ich liczba zwiększy się do 300. Do kontenerów można wrzucać niewielkie urządzenia o wymiarach 20x50x40 cm, np. żelazka, miksery, lampki czy laptopy, a przez mniejszy otwór – także zużyte baterie. Każdy z pojemników znajduje się w otwartej, ogólnodostępnej przestrzeni. Dokładne lokalizacje można sprawdzić na stronie www.elektrosmieci.pl. Docelowo będą one wskazane również na interaktywnej mapie Ekopunktów w aplikacji Warszawa19115. Za ustawienie i odbiór zużytych urządzeń w ramach zielonych kontenerów odpowiada firma ElektroEko.
Jak można oddawać elektroodpady w Warszawie?
Zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego nie wolno wyrzucać do zwykłego kontenera ani zostawiać w altankach śmietnikowych. Takie odpady powinny trafić do specjalnych punktów zbiórki lub pojemników. Zielone kontenery to kolejna możliwość dla mieszkańców stolicy, aby pozbyć się elektroodpadów. Warszawiacy mogą też oddać je w dwóch Punktach Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK), a mniejsze odpady w odpowiednio oznakowanych samochodach – tzw. Mobilnych Punktach Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (MPSZOK). Szczegóły dotyczące ich funkcjonowania można znaleźć na stronie Warszawa 19115.
Od 2007 roku w Warszawie funkcjonuje też 19 punktów do zbierania elektroodpadów – 2 na Bemowie i po jednym w każdej z pozostałych dzielnic. Mieszkańcy mogą z nich korzystać w soboty w godzinach 10:00-14:00. Z kolei ci, którym nie pasuje sobotni termin lub którzy nie mogą sami dostarczyć elektrośmieci do wybranego punktu, mają do wyboru jeszcze dogodniejszą opcję – bezpłatny odbiór dużych elektroodpadów (np. pralki czy lodówki) bezpośrednio z własnego domu czy mieszkania. Wystarczy zadzwonić pod numer infolinii 22 22 33 300 lub wypełnić formularz na stronie www.elektrosmieci.pl. Odpowiednio przygotowany sprzęt (odłączony od prądu, gazu czy wodociągu) odbierany jest ze wskazanej lokalizacji w ustalonym terminie. Przy okazji można również pozbyć się małego sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Dotychczas z usługi skorzystało już blisko 100 tysięcy warszawiaków.
(fot. baza MPO przy ul. Mortkowicza po przyjęciu pierwszego transportu węgla))
MPO Warszawa, na podstawie ustawy o zakupie preferencyjnym paliwa stałego dla gospodarstw domowych, będzie odpowiedzialne za realizację zadania odbioru i dystrybucji węgla dla mieszkańców stolicy. Zainteresowani zakupem najpierw muszą złożyć wniosek, który udostępniono na stronie internetowej m.st. Warszawy. MPO oczekuje na wskazanie punktu, z którego odbierze węgiel dla mieszkańców.
Miasto przygotowuje się do dystrybucji węgla, o którego rozdysponowanie zadba Miejskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania w m.st. Warszawie.
Złożenie wniosku
Warszawiacy zainteresowani zakupem węgla po preferencyjnej cenie będą musieli - zgodnie z ustawą - złożyć odpowiedni wniosek. Wzór dokumentu dostępny jest na stronie internetowej m.st. Warszawy. Uzupełniony wniosek można składać do 15 kwietnia 2023 roku w dzielnicowych Wydziałach Obsługi Mieszkańców lub elektronicznie przez platformę ePUAP.
Kontakt z MPO
Mieszkańcy, którzy zostali poinformowani o akceptacji złożonych wniosków, mogą telefoniczne (22 39 10 100) lub mailowo (Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.) uzgodnić i zamówić transport węgla z MPO. Możliwy będzie również samodzielny odbiór paliwa bezpośrednio z miejsca składowania. Po otrzymaniu wpłaty MPO skontaktuje się z kupującymi, aby ustalić szczegóły związane z odbiorem lub dostawą węgla.
W styczniu 2022 roku załogi MPO Warszawa rozpoczęły obsługę mieszkańców Marek Północnych, do których dwa miesiące później dołączyły także Marki Południowe. Na przestrzeni dziesięciu miesięcy z obu sektorów Miejskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania odebrało blisko 10 tys. ton odpadów komunalnych, co przekłada się na prawie 2 tys. zrealizowanych kursów.
Wraz z początkiem roku MPO Warszawa rozpoczęło świadczenie usług w Markach. W ramach zawartej umowy załogi Spółki zajmują się odbiorem odpadów z nieruchomości zamieszkałych.
- Umowa na odbiór odpadów z północnej części Marek została podpisana w ostatnim tygodniu grudnia. Mieliśmy niewiele czasu na przygotowanie obsługi, ale już pierwsze dni pokazały, że sprostaliśmy wyzwaniu - mówił wówczas Jacek Zieliński, Dyrektor Działu Sprzedaży w MPO.
Po pierwszych dwóch miesiącach obsługi Marek Północnych MPO rozszerzyło działalność także na Marki Południowe. Do pracy w obu sektorach Spółka wyznaczyła kilkudziesięciu pracowników.
10 miesięcy obsługi
Załogi MPO do końca października odebrały od mieszkańców Marek Północnych i Południowych prawie 10 tys. ton odpadów komunalnych. Przełożyło się to na realizację niemal 2 tys. kursów. Ponad połowę odebranych z Marek odpadów stanowiła frakcja zmieszana. Na drugim miejscu plasują się gałęzie, liście, trway i kwiaty, a więc odpady zielone - ok. 2,4 tys. ton. Na trzecim miejscu znalazły się odpady z plastiku i tworzyw sztucznych. Tych załogi MPO odebrały w sumie ponad 750 ton. Mieszkańcy Marek Północnych i Południowych do końca października 2022 roku wytworzyli zbliżone liczby, jeśli chodzi o frakcje papier oraz szkło - kolejno 500 ton i 550 ton. Dodatkowo załogi MPO odebrały także 250 ton odpadów wielkogabarytowych oraz 7 ton elektroodpadów.
Harmonogram odbioru odpadów dla mieszkańców Marek jest dostępny TUTAJ.